lørdag 3. mars 2012

Bestemorhelen

Svigerbestemoren min er et strikkefantom. Hun strikker hjemmelagede julegaver til hele familien. Det er sånt man sette utrolig stor pris på.

Sist jul hadde hun strikket et par tykke sokker til meg som kunne minne litt om russesokker, men med åttebladsrosen som hovedmønster. I tillegg var helen veldig spesielt strikket og fantastisk flott formet. Nesten som om den var masket sammen under foten. Derfor tok jeg med et par påbegynt sokker og bad om en forklaring på denne helen. Og det fikk jeg. Både en og to ganger, men når jeg kom hjem så ble ikke den andre helen lik den første. Prosjektet bla lagt bort i håp om bedre tid og mer mottakelig hjerne ved en annen anledning.



Men så kom jeg over et innlegg på uformelt.net hvor Dumma (Ja, hun kaller seg det. Det er ikke jeg som er uhøflig :) ) med bloggen Badstuhåjen hadde laget en post om hvordan en bestemorhel skulle strikkes. Akkurat denne helen som jeg har plagdes så med, med forklaring og bilder så det holder. Så her henviser jeg videre, for denne helen blir bare så utrolig flott.

6 kommentarer:

  1. Jeg trodde lenge at hæler skulle felles sånn.....
    Oppdaget jo etterhvert at det er mange måter å gjøre det på, men ender alltid tilbake til denne som jeg lærte hos mamma sånn for omtrent 25 år siden.

    SvarSlett
  2. Hei på deg. Nå har jeg bladd meg gjennom hele bloggen din. Skal ikke skryte på meg at jeg har lest alt, men jeg har stoppet litt her og litt der. Snublet over bloggen din inne på Stikkeblogger.no, og har nok funnet meg en ny favoritt. Så herved flytter du inn i bloglista mi. :) Du lager jammen masse nydelig, og jeg kjenner jeg blir skikkelig inspirert. Lette i grunn etter det teppet, eller sjalet, eller hva det nå er du har bilde av i headeren din, men det fant jeg ikke. Men jeg fant masse annet fint. :)

    Ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker så mye for koselig hilsen :)Det er alltid hyggelig når noen liker det jeg holder på med, og ikke minst når man får en liten hilsen!

      Bildet du ser i headeren er et sjal jeg prøvde meg på for en stund siden. Det ble blogget om det i november 2011, og jeg tror posten heter "sjal: uten mål og mening". Dessverre har jeg ikke noen oppskrift ettersom jeg ikke syns noe spesielt om sjalet før jeg prøvde det på familiens lille Frøken. Men hvem husket nå hvordan det ble gjort?

      Slett
  3. Sokkene var kjempefine :-) Du er heldig som får slike fine gaver :-D Jeg har ikke lenger noen som strikker til meg/oss jeg - det er vel faktisk sånn at nå er det bare jeg som strikker :-P

    Likte hælen, så takk for tips :-))

    God påske - klem Siv

    SvarSlett
  4. den hælen så virkelig fin ut!
    Takk for inspirasjon og for at du deler med oss andre :O)

    SvarSlett
  5. Kjempeflott blogg du har! Denne skal jeg følge med på :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...