mandag 27. februar 2012

Endelig heldress


Endelig! Endelig har jeg noe å vise frem igjen. Du får til og med både stikkontakter og lysbrytere med på kjøpet.

Denne ble plukket frem igjen. Den lå som en litt sånn vond påminnelse litt for langt frem i hjernebarken til at det lot seg gjøre å overse den dårlige samvittigheten. Den ble påbegynt da Frøken var liten baby. Strikket i størrelse 2 år sånn at den skulle vare lenge. Og derfor, sammen med det faktum at Frøken slett ikke er stor i størrelse, så kunne den tas frem igjen og gjøres ferdig - og den er fortsatt for stor. Ren, skjær flaks!


Dette er selvfølgelig nøstebarndressen. Stort sett strikket etter boka, men jeg har gjort litt modifikasjoner her og der. Både fordi jeg syns det ble penere slik, men også fordi det bare må bli slik når man tar frem et strikketøy etter to års dvale. Når man for eksempel ikke er riktig sikker på hvilket maskeantall man startet med. Var det 2 eller 3 år? Eller var det noe midt i mellom for at det skulle passe bedre?
I tillegg har jeg valgt å bruke rillestrikkede knappestolper, samt rillestrikket halskant. Av den enkle grunn at jeg ikke syns jeg får til pene knappestolper i vrangbordstrikk. De drar seg alltid så veldig sammen, men rillestrikk gjorde hele dressen, syns nå jeg :)


DETALJER:
Mønster: Nøstebarndress
Størrelse: 3 år
Garn: 1 tråd Dale Babyull og 1 tråd Mor Aase Babyull
Pinnenr: 4,5 mm
Garnmengde: 410 gram

Igjen gjør jeg med den refleksjonen om at jeg aldri skal strikke plagg med raglanfellinger fra bunn og opp flere ganger, når det er så mye enklere å starte på toppen. Ikke er det vanskelig å snu hele prosessen heller, for man har som regel maskeantallet oppgitt ved de forskjellige stadier underveis i mønsteret. Grunnen er at jeg plages så vannvittig med å få overgangene fine der som armene skal strikkes sammen med plagget. Dette vises spesielt på den ene skulderen hvis du kikker nærmere etter. Det blir både ujvent og løsere masker helt i starten av sammenstrikingen der hvor man her flest masker og minst rom å jobbe på. Men, mottakeren så ikke ut il å legge merke til skjønnhetsfeil. Hun så bare den rosa fargen, og dermed var hun fornøyd.


Ha en fin dag videre, og takk for at du kikket innom!

6 kommentarer:

  1. Den var nydelig! Så fin farge, jeg skjønner godt at hun likte den:-) Likte stolpen i riller godt, takk for inspirasjon!
    Ha en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha, og takk for at du kikker innom :)

      Slett
  2. Det var veldig elegant med knappestolpe i rillestrikk - ein god ide å ta med seg! takk for det, og lukke til med den rosa dress-draumen!

    SvarSlett
  3. Veldig fin! Mønstre blir ofte litt utenom originalen. Jeg har strikket denne dressen så mange ganger, og gjort så mange endringer at den neppe kan kalles nøstebarndressen lenger. Man finner sin egen vri og lager det slik at bruksverdien blir høyest ;) Knallsøt farge til vesla da, regner med den ble veldig godkjent.....

    SvarSlett
  4. Det var da fint med rillestrikk som knappestolpe :) Et lite tips hvis du vil prøve deg på vrangbord: plukk opp 2 m, hopp over 1 m. Da vil du få et passe antall masker for vrangbord, verken for løst eller stramt :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...