mandag 21. februar 2011

Knekkebrød i bibelsk format


Ja, da har jeg funnet opp kruttet. Eller kanskje ikke krutt, men noe nært beslektet. Muligens til bruk innenfor bygg og konstruksjon. For i god husmorånd, eller muligens bare resignasjon over det faktum at vi aldri klarer å kjøpe ferskt brød, så tenkte jeg å hoppe på trenden om hjemmelagde knekkebrød. Som sagt så gjort. Mamma hadde prøvd ut en oppskrift som hun syntes var god og denne skulle jeg adoptere. Men så er det jo av og til slik at man ikke alltid har det som står i oppskrifta når man gjør noe etter innfallsmetoden. Men man tager hva man haver tenkte jeg. Vel, dette førte til flere oppdagelser. Nummer en var at det faktisk KAN bli for mye fiber i et bakverk. Nummer to var at enkelte oppskrifter bør følges hvis resultatet skal bli sån noen lunde. Nummer tre var at hvetekim og havrekli kan ikke erstatte hverandre.
Jeg blandet det tørre, helte over vann og lot det hele svelle. Og som det svalt! Jeg burde vel kanskje skjønt tegninga da det nesten ikke var mulig å få skjeen jeg hadde brukt til å røre rundt ut av bollen. Men så har jeg jo aldri bakt knekkebrød før, heller. Jeg sloss blandingen utover to stekebrett og satte dem i komfyren. En time og ti muntter senere ble resultatet forventningsfullt tatt ut… Tja, sprøtt? Nei! Godt? Nei! Ikke engang etter å ha tørket hele natten ble makkverket sprøtt. De var faktisk så seige at jeg slet med å rive rutene fra hverande for å få dem i søpla, men jeg vil tro at jeg har vært et langt skritt nærmere i å finne ut av hvordan Jesus kunne mette haugevis av mennesker  med noen usle fisk og litt brød. Han må nok også ha bakt etter innfallsmetoden!
I dag står det nye brett i ovnen, men denne gang bakt etter oppskriften. Fortsettelse følger…

2 kommentarer:

  1. Haha :-D Sånn går det når man ikke følge oppskrifta - æ e ekspert på d sjøl :-P

    SvarSlett
  2. Spent på fortsettelsen...
    Mine forsøk har endt opp med noe bare tannlegen ville hatt glede av ;)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...