tirsdag 11. mai 2010

Heklet Storebror-teppe á la Babette


Jeg tenkte jeg skulle skrive noen ord om det Babette-inspirerte teppet jeg har nevnt flere ganger. Det har lenge vært meningen at ungene skulle få hvert sitt heklede koseteppe.




Jeg begynte på Storebror sitt, og tanken var at jeg skulle bruke opp all babyulla jeg hadde. Dessverre endte det opp med å bli veldig kaotisk. Da så min snille mamma sitt snitt til å få tømt litt av sitt garnlager, så nå hekles teppet i blå og grønne toner av mamma sin Sisu. Min babyull ligger fortsatt der og ser kaotisk ut :)




 Rutene til teppet er heklet etter den såkalte Babette-oppskrften, men jeg har droppet de alle minste rutene. I orginaloppskriften skal rutene hekles av 2, 4, 6, 8, 10 og 12 omganger, men jeg får ikke fem ruter av to omganger til å passe med en rute med ti omganger. Dette er fordi hver av rutene med bare to omganger har hvert sitt hull i midten som tar opp plass og de blir for store i forhold.

Bevæpnet med en stoor ruteblokk gikk jeg derfor igang og tegnet eget mønster basert på ruter av 4, 6, 8, 10 og 12 omganger. Hittil er jeg ferdig med noen og tjue av de minste lappene, men det er flest av disse. Forhåpentligvis så vil teppet være ferdig iløpet av sommeren. Den som venter, får se...


1 kommentar:

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...