torsdag 13. mai 2010

Hekle sammen arbeidet - flere måter å gjøre det på

Siden jeg nå holder meg til hekling som håndarbeid for tiden tenkte jeg at jeg skulle legge ut noen forklaringer på hvordan man fester rutene eller hexagonene. Det kan enten gjøres etterhvert, eller så venter man med monteringen til alle er ferdige. Fremgangsmåtene er så godt forklart i hver av linkene under, så jeg henviser bare til disse.




Moonstitch sin forklaring på hvordan man hekler sammen hexagon-ruter - forklart i bilder:
Store flotte bilder på hvordan hun hekler sammen rutene sine underveis. Denne metoden kan brukes for andre typer hekleruter også, feks bestemorruter.

Solstrikke sin forklaring på sammenhekling av ruter:
Hvis du foretrekker en norsk forklaring så har Solstrikke en flott forklaring på hvordan hun hekler sammen sine ruter underveis i arbeidet. Hun har riktignok brukt sirkler med firkantet bord, men prinsippet er akkurat det samme for bestemorruter.

Lucy i Attic 24 har liknende forklaring som de to linkene over, men hun kaller metoden joining as you go. Dette er og en forklaring på hvordan man sammenføyer "on the go" istedet for å hekle sammen til slutt. Likner de to forklaringene i linkene over.

Lucy i Attic 24 viser deg hvordan man også kan vente med montering helt til slutt: 
Skulle du derimot ha lyst til å vente til du er ferdig med alt av ruter eller heksagoner, så har Attic 24 en forklaring for dette også. Det er denne jeg kommer til å bruke på Storebrorteppet som er planlagt ferdig iløpet av sommeren.

Underveis i arbeidet mitt med Storebrorteppet så har jeg oppdaget at det muligens blir lettere å montere dersom rutene er blokket før montering. Det er mange meninger om dette, men jeg har lest meg frem til at flere synes Babette-teppet blir litt skjevt etter at man har montert det. Forhåpentligvis lar dette seg unngå ved at lett blokking. Fremgangsmåten for blokkingen er forklart på en utmerket måte av Lucy i Attic 24.

1 kommentar:

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...