fredag 30. april 2010

ABC i ord og bilder – bokstav C

canis_lupus

 

Denne uken har jeg valgt å la Canis Lupus, også kalt ulv, stå for min C.

Canis Lupus er rovdyr som hovedsaklig lever av større pattedyr, men det blir tatt færre husdyr enn de fleste tror. Ulven er tilpasningsdyktig og har enorme territorier som den vandrer omkring i. De lever i flokker som stort sett består av et reproduserende individ og resten valper – altså reine familiegrupper.

Ulven fantes i de fleste deler av Europa på 1700-tallet, men etter intensiv jakt på dyrene var arten på randen av utryddelse. Den er ennå ansett som utryddet i de fleste deler av Vest- og Sør-Europa. Her til lands har vi noen få dyr som ansees som helnorske, mens flere ferdes i grensetraktene mellom Norge og Sverige.

 

Flere innlegg  på bokstaven C kan du finne her.

8 kommentarer:

  1. Ulver er vakre og jeg kan ikke fatte at vi ikke kan ha plass til dem i naturen vår.
    Nydelig bilde!

    SvarSlett
  2. Ulve er jo nærmeste forfædre til menneskets bedste ven, og de har også en del adfærd til fælles med vovserne. Fascinerende dyr, som nok er mere truede af os end omvendt.

    SvarSlett
  3. Flott og kreativ løsning på ukens tema!
    Ulver er fine dyr, og vi burde absolutt ta mer vare på de enn vi gjør.

    SvarSlett
  4. Jag tycker att vargen är ett fint och vackert djur, och har ingen förståelse för den jakt som bedrivs på den.
    Fint inlägg!
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  5. Underbart vackra, älskar vargar, dom har alltid fascinerat mig.

    SvarSlett
  6. Vackra härliga djur som just nu jagas alldeles för lättvindligt.
    Fint foto.

    Ha d.

    SvarSlett
  7. Ulver er flotte dyr. Lite å se til dem her ute i havgapet, så jeg får nøye meg med å nyte det flotte bildet ditt :)

    SvarSlett
  8. Jeg er enige med dere alle som sier at ulven er et flott dyr, som vi mennesker dessverre nesten har utryddet, fordi mange ikke greier (eller vil) ta våre på egne dyr, som likevel skal slaktes. Det er noe primitivt ved det hele.

    Flott bildet

    Min C: http://toraamusic.blogspot.com

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...