fredag 22. januar 2010

Kan rundstykker bli enklere?

Imorgen feires Storebrors 3-årsdag, og peanøttkaka er så godt som ferdig. Ostekaka skal Mormor stå for, men i tillegg tenkte jeg å servere noen runstykker med godt pålegg. Helt tilfeldig kom jeg over denne oppskriften på bloggen Haust tidligere i dag.
“5 dl lunka vatn, 1-2 ss olje, 1 ts salt, 1 ss sukker, 50 g tørrgjær, ein god slump havregryn og nok mjøl til ei passeleg klissete deig rørast raskt ihop i bollen og får heve ein halvtimes tid. Så klattar eg deiga på bakepapirkledde plater med ei skei, strør over solsikkefrø og lar dei heve nokre minutt til før eg steiker dei på 225 grader til dei ser passe gyldne ut.”
Dersom det er så enkelt å bake rundstykker, så kommer dette til å bli en innertier. Tenkt hvor enkelt det er å hive sammen en rundstykkedeig til frokost, eller dersom man venter besøk. Og se så lekre de blir. Jeg gleder meg til nybakte rundstykker i morgen. Tusen takk, Haust!
image Bildet er lånt fra bloggen Haust.

4 kommentarer:

  1. Blei rundstykkan god?? Va jo så enkel oppskrift at d va jo nesten litt førr godt t å være sant... :-P

    Ann-Kristin

    SvarSlett
  2. Rundstykkan ble super. Æ hadde ikke nå anna i enn havregryn og hvetemel, men kunne godt tenke meg å ha litt grovere mel i neste gang. Men de ble kjempegod. Satte i gang en time før vi fikk besøk, og var akkurat ferdigsmurt da folket kom inn døra.

    SvarSlett
  3. Så flott at du hadde nytte av oppskrifta på rundstykke! :) Deiga funkar fint med litt grovare mjøl også, det hender seg eg brukar litt grovkveite òg, i alle fall dersom det skal vere kvardagsrundstykke.

    Ha ein god søndag! :)

    SvarSlett
  4. Kan skrive under på at rundstykkene var knallgode. Og jeg var visst ikke alene om å synes det, fatene var tømt på et blunk og Stine måtte til å smøre nye. :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...