søndag 22. november 2009

Søndag: Bare en sånn dag!

Jeg har sagt det før. Jeg er overhodet ikke fan av søndager. Mer bortkastede dager må man lete lenge etter. Det er deilig med fridager, ja. Men hvorfor kan man ikke ha to lørdager etter hverandre?
For å få litt av dagen til å gå tenkte jeg at vi skulle bake ny porsjon boller. Som sagt, så gjort. Melk, smør og melis ble satt til oppkok. Idet jeg skulle gå i gang med resten av deigen oppdaget jeg at både mel og gjær manglet. Og jeg som var så sikker på at jeg hadde handlet det. Nesten bombesikker! Men, lokalbutikken hadde søndagsåpent (les: matskapet hos mamma og pappa)
Så lurer gubben på om vi ikke kan lage sjokoladeboller? Min mening er at dette er Statoil oppfinnelse slik at de har noe å overleve på når oljen en gang tar slutt! Men, joda, sjokoladeboller skal bli. Jeg slår sjokoladelinsene i deigen og beynner å elte den for å få spredt dem. Men tror du ikke fanskapet smelter? Dette blir jo ikke slik de ser ut når du får dem på bensinstasjonen! Jeg forbanner boller, sjokolade, unger og mann. Sistnevnte får så hatten passer og får samtidig vite hvor skapet bør stå og skoen trykker. På et vis får jeg trillet ut sjokolademarmorert deig samtidig som kjøkkenet er innsauset i smeltet melkesjokolade. På dette tidspunktet var jeg blitt ganske alene på kjøkkenet. Det var så mye for familieaktivitet!
Med boller til avkjøling på benken skulle jeg hive middagen inn i den fortsatt varme ovnen. Ferdigstekt ribbe fra mesterkokken Erling og Rema 1000. Ikke engang dette får jeg til uten komplikasjoner. For det første var det ikke i nærheten nok med 20 minutter oppvarming slik det sto på pakken, og for det andre så var kjøttet RØKT!!!!!!! Hvem i huleste røyker RIBBE??? Nei, her har man nok forrøykt seg på røkt svinekam og glemt å ta ribba fra kammen før røyking, for det var ganske enkelt røkt svinekam i passelige ribbestore stykker. Jeg kjenner en intens lyst til å dra dyna over hodet og grave meg ned. Det er jaggu godt det er mandag i morgen.

imageJuks! Hadde du laget maten, så nekter jeg å tro at ribba hadde vært røkt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...