mandag 2. november 2009

Mandag: Fra langt til kort, noe uferdig samt noe ferdig

Da var helga over for denne gang. Ny uke betyr nye muligheter. Mulighet til…? Tja, si det da. Dagen i dag ble litt sånn rotete  fordi Storebror og Pappa ble igjen i byen etter jobb og barnehage idag. Storebror skulle nemlig få klippe seg hos frisøren, noe han syns er veldig spennende fordi det er slik Pappa bruker å gjøre. Normalt foregår klippen på badet hjemme, men Mamma kan jo bare én frisyre så av og til kan han jo få skeie ut med noe annet en “fengselsklippen” - samme avstand på klippemaskinen på hele hodet. Han var veldig stolt selv når klippingen var overstått, og kikket seg flere ganger i speilet for å se hvor fin han var blitt. Og han ble fin, selv om Mamma kanskje synes frisøren kanskje tok litt i minste laget. Men hva mer kan man forvente når en frisørlærling skal klippe en 2-åring midt i en salong, midt i et kjøpesenter. Storebror hadde overhodet ikke ro i kroppen til å sitte å stirre rett frem, mens lærlingen trengte et objekt som satt helt i ro! Bilder rakk vi ikke å ta før bror måtte i seng, så de får komme i morgen.

2009 11 02_0006

Jeg nevnte noe uferdig. Dette er forøvrig så langt jeg har kommet på jakka til Frøken. Den er strikket fra halsen og nedover, med raglanfelling (eller økning i dette tilfellet). Nå er det bare armene som mangler, men før de kan gjøres ferdig må jeg ha ennå et lite dypdykk i mammas garnlager. Garnet er et kjempedeilig ullgarn fra indre Mongolia! Eneste jeg har å utsette på det er vel kanskje fargene og hvordan de legger seg etterhvert som man strikker. Men jakka blir “gulle god” uavhengig av fargene.

2009 11 02_0004
Og så til noe ferdig. Frøken har fått seg noen votter for den nært forestående vinteren. Her er det bare den ene votten som har fått tvinnede band, men begge fikk til slutt. Først da jeg tok frem skrumaskinen fikk jeg litt fortgang i tvinningen, så det skal jeg gjøre flere ganger. Vottene er inspirert av Elizabeth Zimmermanns såkalte Mitered Mittens, men jeg har tilføyd en hullrand slik at det skal være mulig å knyte dem fast. Nå kan ikke Mormor klage på at hun ikke har votter!
Mønster: eget hode
Garn: Hacho fra DSA
pinnenummer: 3,5 mm
Garnforbruk: tja, ikke mye. 25 g, kanskje
Størrelse: 6-9 mnd

1 kommentar:

  1. FOR en fart du har hatt hatt på strikkepinnene siste tiden! Si meg, du har vel ikke funnet en måte å bruke skrumaskinen på disse og? I så tilfelle, ring meg snarest!

    Synes jakka til Solstrålen blir fin, jeg, og det ble vottene og. Blir noe å bryne seg på for den lille frøkna som stikker alt i munnen. Vottene altså. :)

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...