torsdag 5. mars 2009

Hvordan lage lugger?

31.10.11:
Har etterhvert oppdaget at forklaringen som har lagt tilgjengelig på nett ikke finnes lenger, men at Birgith Knutsen har laget en bok med samme informasjon. Ved å gå til Birgits hjemmeside om lugga finner du informasjon om hvordan boka kan kjøpes.


-----
Via Cesilies nettside fant jeg en bildeforklaring på hvordan man kan lage lugger selv. Damen bak bildeserien heter Birgith Knutsen, og er fra Nord-Norge.


Ettersom jeg har skjønt er fenomenet med lugger noe som er særegent for Nord-Norge, så derfor skal jeg vise frem bilder av luggene som min manns mormor har laget til oss. Dette er mannens og sønnen i huset sine lugger.







En lugg er rett og slett en tykk, strikket lest med et vadmelstrekk og en tovet såle. Det er kjempeflotte å bruke i tørt vintervær, og våre var i bruk seinest i går kveld. Minstemann var dog noe skeptisk til at man bare skulle gå ut i sokkene, men syntes til gjengjeld det var kjempeartig å springe i dette lette fottøyet.


Mormor har snakker stadig om at hun vil lære meg å lage lugger, men det er å finne tid til å gjøre det. I tillegg forventer jeg også en viss forventning dersom jeg lærer kunsten så jeg har vært noe avventende til oppdraget :D
Her er bildeserien for fremgangsmåte.


6 kommentarer:

  1. Jøss, da skjønte jeg plutselig hvorfor det er slik såle :) Jeg visste ikke at man gikk UT på bare sokkene :)
    Fiine votter du har strikket

    SvarSlett
  2. Deilige lugger. Høres godt ut å kunne løpe på snødekte veier i så lette sko!

    SvarSlett
  3. Sånn så mine lugger også ut under! Bare at mine var helt svarte så det mønsteret som vises under på de du har bilde av her, kunne bare kjennes på mine! Akkurat samme fremgangsmåte å gjøre det på sikkert. Ser ut som hun har sydd forsterkningen på sålen for hånd kanskje? Mens Birgith syr på maskin? Kan det være sånn, tror du?

    SvarSlett
  4. Ja, mormor gjør nok hele arbeidet for hånd. Men slitesterk blir de uansett. De små har antakelig vært brukt av 4-6 par små føtter, og flere kommer etter. Slikt er nemlig arvegods her i familien.

    SvarSlett
  5. Hei!
    Hvor får man tak i luggelest?

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...