tirsdag 24. februar 2009

Verken eller hverken?

Hver eneste gang jeg ser ordet hverken skrevet i en eller annen sammenheng får jeg frysninger på ryggen. Inne i mitt hode heter det verken. Verken mer, eller mindre! Likevel ser det ut til at flere og flere bruker det, og det er jo ikke til å stikke under en stol at oppvoksende generasjoner ser ut til å bli mer og mer dyslektiske med tiden.

I og med at jeg sier dette føler jeg meg plutselig på vippen over mot pensjonisttilværlesen. Kanskje er jeg det- er jo tross alt snart 30. Bare 1 og 1/2 år igjen. Har jo i tillegg snart to barn. Det må vel kunne sies å være godt etablert. Har dog ingen hund, men gubben er jo så allergisk at så etablert vil vi aldri bli. Nei, kanskje er jeg ikke pensjonist ennå, men ettersom jeg irriterer meg over dagens ungdom er jeg nok definitivt i ferd med å bli voksen.

Jeg forundres stadig over at brunkrem ser ut til å bli smurt på med spakkelspade, og at de antakeligvis bruker timer foran speilet for å få håret til å se mest mulig ut slik som mitt gjør i det sekundet jeg står opp fra sengen om morgenen. Jeg bruker tid på å se normalt ut på hodet før jeg i det hele tatt går ut av badet, så hvis jeg var trendy hadde jeg nok spart meg i hvertfall et kvarters arbeid per dag. Og brun skokrem er dessuten forbeholdt familiens skotøy. Nei, det var nok en overdrivelse det også, for jeg kan ikke huske siste jeg pusset sko. Verken mine, eller noen andres...

http://www.riksmalsforbundet.no/Spr%C3%A5ktjenester/Spr%C3%A5kspalte.aspx?PID=136&Action=1&NewsId=184

2 kommentarer:

  1. Det er faktisk lov å skrive både verken og hverken.

    http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=hverken&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

    SvarSlett
  2. Skrivemåten ble endret fra "hverken" til "verken" i 1959 fordi man trengte ordet på nynorsk, og hv- er ikke lov på nynorsk. Den nye skrivemåten vant aldri fortrolighet blant folk fordi mange liknende ord fremdeles skrives med hv- (hvis hvem hva hvor hvorfor hvordan), og kanskje pga assosiasjoner til betent kroppsvæske. I 2005 ble "hverken" gjeninnført som sidestilt skrivemåte av Språkrådet.

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen noen ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...